Junk journal

Al maanden beheerst het Corona Covid-19 virus ons leven en het nieuws. Niet zo gek natuurlijk, we moeten met z'n allen hier ons leven naar inrichten op dit moment. Gelukkig zijn er ook nog ongevaarlijke virussen.... zo heb ik al 14 jaar het haakvirus en daar is het papiervirus bijgekomen. Eenmaal aan het journalen geslagen (medio 2017) begon ik al met andere ogen naar papier te kijken; en dan blijkt er heel veel bruikbaar te zijn om te verwerken in een dagboek (journal).     Wat voor een ander waardeloos is, zie ik al ingeplakt voor me. Nou had ik al voor de Corona periode bij de bieb  het  boek van Arne en Carlos aangevraagd. We kennen deze mannen vooral van hun gebreide kerstballen en andere handwerkboeken, maar zij maken ook journals. Ooit begonnen ze met oude foto-albums, maar dit formaat bleek niet zo handig. Haha, dat kan ik me voorstellen! Ze werken (net als ik) het liefst op A5 formaat. En maken zelf hun art-journals! Toen de bieb weer open was kon ik het' boek 'Maak je eigen boek' ophalen; 'van verzamelen en boekbinden tot je eigen journal'. Erg inspirerend met prachtige voorbeelden!  Met duidelijk beschrijving en foto's laten ze zien hoe je je eigen journal kan maken.

Dus zocht ik oude enveloppes, verpakkingsmateriaal, knutselpapier, inpakpapier, misgeprinte haakpatronen bij elkaar; alles kwam van pas. Ik maakte 'katerns' , 10 stuks van 4x A4 papier. Dubbelgevouwen is dat dan A5 formaat. Deze naaide ik op de vouwlijn met een stiksteek door.

En naaide het, met de ruggen tegen elkaar, op de vouwlijn aan elkaar. Dat bleek nog wel een dingetje... want niet alle naden zaten recht op de vouwlijn. Dat was met aan elkaar naaien (een soort boekbinden) wat lastiger.

Hierna gaasverbandje er om heen....

stof om de kartonnen kaften lijmen en het met ribbelkarton afmaken!


Wat leuk om te doen en al is de uitvoering niet helemaal perfect (niet perfect is ook goed....) ik ben heel tevreden met mijn eerste junk journal! Helemaal zelfgemaakt, met materiaal wat ik had liggen en wat anders misschien in de 'oud papier' bak terecht was gekomen.

De eerste twee bladzijdes zijn gevuld, ik ga verder als m'n andere bujo vol is!

Een junk journal maken. De junk journal is de duurzame variant van een art journal, waarin vooral gevonden en gerecycled materiaal wordt gebruikt. www.FlowMagazine.nl

Een art journal is een visueel dagboek, een plek waar je kunt spelen, experimenteren, verbeelden, herinneren, nieuwe technieken proberen en je dagelijks leven documenteren met meer dan woorden alleen. Je schrijft nog steeds, maar je maakt ook schetsen, voegt foto`s toe of maakt complete collages. www.writersplaza.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

December zelfgemaakte scheurkalender!

de zelfgemaakte scheurkalender

Weer een zelfgemaakte scheurkalender.....